saknad

Åh, jag saknar påsklovet då jag var i usa. det var det bästa på länge. sol, värme, bad.. allt var underbart. 
jag kom på nu att jag inte har skrivit om det, kan ju göra det nu.
det började med att peter ringde en kväll i januari tror jag det var och undrade vad jag skulle göra på påsklovet. jag hade inga planer och sa såklart det. då frågade han "vill du följa med till usa?". 
jag fick en chock, minst sagt. jag har drömt om att åka till usa sen jag var 12 år. och nu ringer en kompis bara och frågar om jag vill följa! jag visste inte vad ajg skulle säga, och till råga på allt så skulle dom bjuda mig! jag fick en ännu större chock och visste inte vad jag skulle säga. iaf, det slutade med att jag följde med.
nå, dagen då vi skulle åka kom närmare och närmare och tillslut så kom den.
vi skulle först åka till halmstad, till peters pappa och sova en natt där för planet gick tidigt på morgonen dagen efter från köpenhamn. 
i halmstad gick jag och peter runt på stan och även bio på kvällen. 
     
eftersom vi skulle upp kl 3 på morgonen planerade vi att försöka vara uppe "hela" natten, för att det inte skulle bli så jobbigt att vakna. klockan 1 ändrade vi oss och somnade.
efter 2 timmars sömn skulle vi ut och vänta på en taxi i det svenska kalla påskvädret, som skulle ta oss till bussen som gick till köpenhamn. jag tror det tog ungefär 3-4 timmar att åka, och vi sov nog mest hela tiden. men jag var vaken då vi åkte över öresundsbron =D 
vips var vi framme i köpenhamns flygplats och den var ganska mkt större än arlanda vill jag påstå!
vi var rätt så slitna redan då som ni kanske ser på bilden nedan.

där fick vi svara på en massa frågor om vi var sinnessjuka och liknande. jag fattar inte riktigt varför dom har sånt, för vem skulle erkänna sådant?
iaf så väntade vi ett tag där och tillslut fick vi gå ombord på planet. nu väntade en 10 timmars lång flygresa.. men det var inte så drygt som jag trodde. jag sov nog bort ganska mkt av tiden men de visade filmer osvosv så det gick rätt så bra!
vi landade i atlanta och jag som tyckte att köpenhamns flygplats var stor så var det inget jämför med den. där åkte man tåg/tunnelbana (vet inte vad det var) för att komma till rätt gate. 
nu började man se att det var varmt, folk gick omkring med shorts och tshirt, men vi fick ännu inte känna på värmen.

nu väntade ännu en 2 timmars flygresa till orlando. det kändes som det tog ungefär en halvtimme. det gick jättefort! 
här hyrde vi en bil, som skulle ta oss till warm mineral springs, där vi skulle bo de kommande tre dagarna. 
den bilresan gick mycket av tiden åt till att sova. vi stannade av runt 9 på kvällen för att äta middag och då var det redan mörkt ute. man förväntade sig att det skulle kännas som att hoppa ur en varm bil i sverige, men när jag öppnade dörren möttes jag av varm kvällsluft. det var oslagbart efter drygt 17 år i sverige..

när vi kom fram till motellet så gick vi direkt och la oss, för klockan var runt 12 på natten och konstigt nog var vi trötta än fast vi sov så mkt av resan. 
dagen därpå kollade vi (mest jag, för de hade varit där tidigare) hur det såg ut. 

image7

senare på dagen for vi och badade i en mineralkälla och det sägs vara väldigt nyttigt att bada där. det enda negativa var att det luktade svavel från vattnet. och det var inte lite heller. det kändes som att man luktade svavel i flera dagar efter, än fast man hade duschat. 
vi var även och shoppade på en outlet en dag och vi gjorde många fynd! 
vi hittade parfymer för ca 35 dollar, converse för 20 osvosv. det fanns en conversebutik där de hade flera hyllor med bara skor.
image9

efter 3 dagar i warm mineral springs så for vi till ett ställe som hette tampa. där var vi på nöjesfältet busch gardens och det var det roligaste jag gjort på länge. flera olika bergochdalbanor, bla en som gick 90° rakt ned. om ni ska till florida så måste ni besöka den parken, ni kommer inte att ångra er!
vi stannade en natt där, och sedan åkte vi till orlando. ena dagen tillbringade vi på universal studios, och den andra på disney world. disney höll på att bli ett misslyckande, men vi räddade det med att köpa ett sk. parkhopper. då kunde man fara emellan massa olika parker som hörde till disney world. 
vi bodde på ett riktigt fint hotell som ni måste se
image10

tillslut kom det sorgliga... vi måste hem till kalla sverige. efter evigt väntande och vi hade gått genom sånadär säkerhets saker minst 3 gånger kom vi till den sista där vi fick handbagaget genomletat och vi blev visiterade. det var spännande! men iallafall, vi klev ombord på planet och åkte hemöver...

nu tänkte lägga upp några av våra 4567890098765 egobilder.

mexikanska golfen flyget motellet 

Kommentarer
Postat av: Linda

usa är så grymt bra!!

2008-05-26 @ 12:36:29
URL: http://ndail.blogg.se
Postat av: Sissi

Converse *.*

2008-06-01 @ 17:22:28
URL: http://sissifreak.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0